Незважаючи на численні попередження, шахрайські схеми з оформленням кредитів не тільки масово практикуються, але й стають більш витонченими. Кожен українець може зіткнутися з ситуацією, коли банківські службовці вимагають оплатити кредит який не брав.
Сергій М., студент четвертого курсу ХПІ (Харків), бере кредити вже три роки: користується кредиткою Привату, а коли запізнюються переклади від батьків і немає підробітків, оформляє мікропозики на тиждень-другий. Серйозних заборгованостей у Сергія не було, він вчасно вносить платежі і ніколи не спілкується з операторами банку та МФО по телефону — всі заявки обслуговуються в онлайні.
Весною 2019 року Сергій став жертвою «колекторського терору»: йому довелося доводити що не брав кредит в банку. Справитися з психологічним натиском допоміг детальний аналіз ситуації і дотримання порад кредитних експертів.
Чому дзвонять саме з вашим номером?
При оформленні кредиту в банку співробітники обов'язково запитують персональні дані не тільки самого позичальника, але і його контактних осіб — рідних, близьких чи знайомих. Часто позичальник не віддає собі звіт в тому, що надає конфіденційну інформацію без згоди її власників, і це призводить до несподіваних наслідків.
Якщо ви стали масово отримувати смс, електронні листи і повідомлення з вимогами повернути борг, важливо не тільки з'ясувати, як правильно спілкуватися з колекторами, а й прояснити факт наявності заборгованості.
Сергій, якому дошкуляли дзвінками банківські службовці, запросив інформацію по поточній заборгованості в УБКІ. Для цього на сайті Бюро треба було ввести номер мобільного і дату народження. По електронній пошті посилання на кредитну історію прийшло через хвилину, і по ній стало ясно, що у самого Сергія заборгованості немає: треба питати по знайомих.
Коли приходять СМС з банку по чужому кредиту — що робити?
Тільки особисто переконавшись, що представники банку вимагають оплатити кредит який не брав, Сергій пішов на особистий контакт з колекторами. До цього моменту він просто обривав розмови, але при черговому дзвінку погодився вести діалог в такому ключі:
- Коли назвали ім'я банківського боржника, повідомив, що бачив його давно, й гадки не має, чому виплати не надходять вчасно і чи може ситуація змінитися незабаром.
- Відмовився шукати інших знайомих позичальника та розголошувати будь-які персональні дані третіх осіб.
- Звернув увагу, що не згоден нагадувати про борг при особистій зустрічі, в смс або по телефону. Свою позицію Сергій аргументував ст. 60 Закону №2121-III від 07.12.2000 «Про банки і банківську діяльність» , згідно до якої «...інформація про фінансове становище клієнта, яка стала відомою в процесі його обслуговування і роз'яснення якої може завдати матеріальної чи моральної шкоди клієнту, є банківською таємницею». Студент нагадав, що він не виступав співпозичальником і не надавав гарантії чиєїсь платоспроможності.
На завершення розмови Сергій пообіцяв, що якщо найближчим часом дзвінки не припиняться, то він поцікавиться, куди звертатися якщо дошкуляють колектори, і напише заяву в поліцію.
Як довести, що не брав кредит в банку?
По-справжньому проблемною ситуація з чужою заборгованістю стає, коли представники кредитора відмовляються приймати будь-які аргументи і продовжують «бомбити» листами та дзвінками. Герой нашої історії зумів переконати колекторів припинити тиск, але так буває не завжди.
Що робити якщо кредит не брав а банк дзвонить? Варіантів кілька:
- Запросити в банку виписку, на якій підставі здійснюються дзвінки. Цілком ймовірно, що обдзвони проводять «за інерцією», через внутрішню помилку.
- Якщо реакції немає, написати заяву в поліцію.
- Звернутися з проханням до регуляторного органу — Нацбанку.
Найчастіше ситуації, коли просять повернути чужий кредит, виникають через шахрайських дії або з вини самих позичальників. Щоб не створювати собі, своїм рідним і близьким подібні проблеми, звертайтеся до кредиторів, що ретельно охороняють персональні дані клієнтів і не передають конфіденційну інформацію третім особам.
MyCredit, де в будь-який час можна взяти мікропозику до 12 000 грн (при першому зверненні — до 6000 грн) під адекватний відсоток, дотримується міжнародних стандартів безпеки PCI DSS. Звертаючись в наш сервіс і виконуючи умови кредитного договору, ви зможете не переживати про дзвінки від колекторів. Головне — навіть при складних життєвих обставинах зберігати зв'язок з кредитором, при необхідності — продовжити позику або запросити реструктуризацію заборгованості.